PERCUMA!

Kali ni Max nak senaraikan perisian-perisian yang korang perlu ada, sebab semuanya PERCUMA!;

1. Mozilla Forefox : Ni mesti korang da ada kan?. Firefox ni adalah browser yang paling dikenali di dunia ni. Tak dinafikan, dari segi kelajuan, Google Chrome sedikit dihadapan. Tapi Chrome masih tak dapat kalahkan Firefox dari segi sokongan script, extension yang berbagai dan juga kestabilan.

2. Foxit Reader : Selalu guna Adobe Reader?. Mesti korang menyampah ngan loading time dia yang lama gila kan?. Ni alternatif untuk korang. Foxit Reader ni boleh buka file pdf dengan kelajuan yang sangat memuaskan. Dari segi function, semuanya hampir sama je. Cuba jangan tak cuba.

3. Primo PDF : Ni tools untuk pdf gak. Tapi untuk convert file korang ke format pdf. Berfungsi dengan cara printing document. Apa-apa pon file yang boleh di print, korang leh convert ke format pdf dengan software ni.

4. Autorun Eater : Ni salah satu software yang boleh menghalang virus/malware bersarang kat PC korang. Software ni akan block segala jenis autorun yang berbahaya daripada mengaktifkan virus yang mungkin berada kt pendrive atau apa-apa external drive.

5. Avast : Antivirus. Cool. Enough said.
p/s: korang still kena dapatkan serial free dari laman Avast. Serial tu boleh digunakan selama setahun.

6. Notepad++ : Ni software paling cool untuk korang yang selalu bermain-main ngan coding. Software berfungsi untuk highlight code. Support berbagai jenis coding ; php, html, ini, c++, css, javascript, python dll.

7. Yahoo! Widget : Berfungsi dengan cara yang sama macam widget kat Window Vista. Tapi dengan Yahoo! Widget ni, korang leh dapatkan berbagai jenis widget ; dari system monitoring hinggalah weather monitoring. Korang gak leh wat widget sendiri. Senang jer!. =D

8. Media Player Classic : Yang ni pon, Max pasti korang pernah dengar/pakai. Cool player. Biasanya packed sekali ngan codec macam K-Lite Codec Pack.

9. Any Video Converter : Dengan software ni, korang leh convert macam-macam jenis video. Bagi yang dah baca Siri Sharing is Caring yang Max buat sebelum ni, software ni berguna untuk buat video streaming kat site korang.

10. Switch : Yang ni lak, untuk convert audio file. Convert ke format wav, mp3, aac dll. Bleh gak digunakan untuk kecikkan saiz file. So, dapatkan software ni kalau nak simpan mp3 berlambak-lambak kat henfon korang.

Tu je 10 software free yang Max nak kongsikan. Ada lagi software-software free yang Max tak sertakan, tapi semuanya untuk kegunaan developer/designer je. Software yang ada ni, try ler dulu. Chow!

2 comments:

TeRRoRRiZZ said...

maceh sangat........
sangat memerlukan software cam Primo PDF
tq

Sollehahn Maximus said...

sama-sama....Max sekadar berkongsi apa yang Max tau... =D

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
top